Jacht Mini 6.50

Jacht

Niezmiennie od 1977 roku co pewien czas pojawiają się niewyobrażalne wcześniej nowinki techniczne, które chętnie sprawdzają żeglarze klasy Mini. W momencie gdy wydaje się, że już nie da się nic wymyślić by zoptymalizować jacht ktoś inny wdraża rewolucyjny pomysł, a ta historia dzieje się ciągle na naszych oczach nieprzerwanie od 1977 roku. Nowe typy i kroje żagli, uchylne kile, podwójne stery, miecze dziobowe i rufowe, nowe materiały stosowane do budowy kadłuba, obrotowe maszty. Wszystko to pokazało, że klasa Mini jest wszechstronna i stała się poligonem doświadczalnym wszystkich nowych technologii  i pomysłów projektantów. Oczywiście pojawiły się głosy krytyki o pokonywaniu Atlantyku na małym jachcie jednak prawda jest taka, że jachty klasowe są jednymi z najbezpieczniejszych na świecie. Przykładem może być fakt, iż klasa wymaga posiadania zbiorników wypornościowych większych niż ciężar jachtu, co zapewnia pływalność po całkowitym zalaniu. Na wyposażeniu musi być tratwa ratunkowa, kombinezon termiczny, wyposażenie radiolokacyjne: EPIRB, AIS, PLB, MOB.

Większość pomysłów na zwiększenie sprawności jachtu regatowego wywodzi się z Mini 6.50!

Poprzez częstotliwość regat klasowych, ich intensywność i bliskie relacje klasy z żeglarzami projektanci otrzymują ogrom wskazówek o rozwiązaniach zapewniających coraz to wyższy poziom bezpieczeństwa, np. luk na rufie, drabinka rufowa, punkty mocowania lifeliny, wysokość relingów, wielkość nadbudówki, itp.

Podstawowe zasady wyznacza tzw. reguła skrzynki – maksymalne wymiary:

Długość:                                                           6.5 m
Szerokość:                                                        3 m
Zanurzenie:                                                     2 m
Odległość od kilu do topu masztu:             14 m

Jachty dzielą się na dwie grupy prototypy (Proto) i seryjne (Serie).

Prototypy (Proto)

Mini 747 z hydroskrzydłami

Są to jachty, które trzymają się tylko reguły skrzynki. Do budowy jachtu i oprzyrządowania dozwolone jest stosowanie dowolnych materiałów.

jacht PROTO – Mini 865, MAXIMUM K5 – plan Raison. Zwycięzca Mini Transat 2017 – Ian Lipinski

Seryjne (Serie)

Jacht Serie – Ofcet 6.50 http://www.chantier-ofcet.com/ofcet-650/presentation/

Jachty Serie trzymają się mniejszej reguły skrzynki:

Długość:                                                            6.5 m
Szerokość:                                                        3 m
Zanurzenie:                                                     1.6 m
Odległość od kilu do topu masztu:             12 m

Do głównego poszycia kadłuba można wykorzystać tylko włókno szklane, do wzmocnień włókno węglowe. Takielunek i maszt nie może być zbudowany z kompozytu. Aby nazwać łódkę mianem seryjnej stocznia musi wykonać 10 szt. takich samych kadłubów. Oczywiście projektanci
i stocznie walczą o to, by zapewnić jak najlepsze osiągi swoich jachtów mimo obowiązywania powyższych wymogów. Obecnie dostępne jest 15 różnych rodzajów jachtów seryjnych np. Pogo 3, Pogo 2, Pogo 1, Ofcet
i Calin.

Pomimo tych różnic jachty klasy Serie dotrzymują kroku klasie Proto, co znacznie wyrównuje ich szanse na zwycięstwo. Sądzę, że jachty Proto mogą być maksymalnie od 5 do 10% szybsze od Serie.

Obecnie by wziąć udział w regatach trzeba wykazać się doświadczeniem oraz po prostu pokazać, że jest się dobrym. Klasa wprowadziła ograniczenia w ilości zawodników – 80 jachtów. By do nich dołączyć trzeba przejść eliminacje składające się z dwóch etapów. Pierwszy to rejs kwalifikacyjny o długości 1000 NM, a drugi to przepłyniecie min. 1000 NM w kilku regatach klasowych. Do tego dochodzą sprawdziany z astronawigacji oraz szkolenia z autoratownictwa. To niezbędne minimum.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *